Entry: Novelet Akan Datang? Friday, October 19, 2007



Jaja Menantu Che Pa'

Berapa orang yang masih ingat kepada Jaja ya? Ya, Jaja... anak sulung Kak As dan Abang Sham tu. Kak As mana ni? Oh, Kak As tu... Doktor Haslinda, kawan Lida... dalam Nyanyian Tanjung Sepi tu....

Pernah seseorang memberi saran, tulislah fasal Jaja, kaksu... ewah, ada peminat juga Si Jaja ni. Pada tahun 2005 dulu, Jaja kan berkahwin dengan anak Ustaz Pa'... kerana tu lah, Kak Lida & Doktor Zainur serta anak-anaknya pulang ke Alor Setar. Dan itulah pertama kalinya, dia bertemu semula dengan Doktor Aqmar dan Kak Engku!

Untuk pengetahuan ramai, Jaja tak balik beraya di rumah mertuanya pada tahun 2006 tu, sebab Ustaz Pa' dan Makcik Pipah berpuasa dan beraya di Mekah.

TAPI tahun ini giliran Jaja... 'TERPAKSA' pulang beraya ke kampung suaminya tu... dan untuk itu, kaksu akan tulis fasal Jaja la...!

Bagaimana ya, anak kesayangan Kak As ini dapat menyesuaikan diri menjadi menantu ustaz dan juga mak lang orang di kampung tu. Apatah lagi Jaja ni, bekerja di syarikat periklanan yang terkenal... o'o' :) :( 

Cerita ni kaksu rasa tak sabar-sabar nak tulis semasa pulang ke kampung baru-baru ni... bagaimanapun sebaik sahaja sampai ke rumah sendiri, idea sudah susut... sebab itulah, orang suruh kita ikat idea dengan 'pena dan kertas'... bukannya biar idea tu terumbang ambing di kepala sahaja!

Cerita sepuluh episod ni, kaksu akan tulis dengan motif sekadar suka-suka aja... sebab sekarang ni kaksu sedang sibuk dengan kerja-kerja urusan seri paduka, jadi kaksu perlukan selingan untuk diri sendiri...



salam sayang,
kaksu

_____________

Catatan:
kaksu mengambil kesempatan ini untuk memohon maaf kerana tidak dapat membalas mana-mana SMS hari raya sepanjang kaksu bercuti di kampung. Sebab line 01* tu tidak ada pemancar.   

   9 comments

nuha
October 22, 2007   12:58 PM PDT
 
sokong hannah..idea kak su karut marut pun sedap menjadi halwa telingan dan tatapan mata
aura qaseh
October 20, 2007   02:51 AM PDT
 
Salam buat kak su & selamat pulang kekota.

Hari2 gi rumah kak su, baca balik yg dulu2 tapi sy sempat habiskan satu buku citer berjudul THE KITE RUNNER by HOSSEINI KHALED. citer ni sedih pasal Afganistan. Now tngh. baca PEMBURU MIMPI by SALEHA HUSSIN, citernya macam best. Tapi apa pun tak sabar nak tunggu air tangan kak su!

Salam sayang untuk kaksu.
nina
October 19, 2007   06:32 PM PDT
 
kaksuuuuu kalo camni kena balik kampong ari2 :p

Hannah
October 19, 2007   05:21 PM PDT
 
Salam kak Su..Hannah tunggu ye entry ttg jaja pula.....tak sabar rasanya...

Idea kak su, karut mana pun, sedap jadi halwa mata...senang nk diterima minda....
kaksu
October 19, 2007   01:15 PM PDT
 
kak su.....kena selalu pulang ke kampung he he he pasti banyak lagi idea yg dtg.... kak su tulislah cite apa pun kami tetap akan membacanya..
wanAmalyn
October 19, 2007   10:46 AM PDT
 
kaksu...
sinopsis dia aje dah buat wan suka... ni belum lagi baca citer dia... mesti lagi syiok..!! nak2 klu ada bab2 yg menyentuh jiwa menusuk kalbu... uuwwaaa bisa buat airmata cam nak gugur jer...!!

apa2pun kaksu...
slmt berkarya...
slmt pulang ke kota... &
slmt mengunjungi rumah2 terbuka serta kenduri kendara... ahaks!! *salah satu cara meng'gumuk'kan lagi badan* tp wan suka :p
notie
October 19, 2007   09:38 AM PDT
 
kak su apa pulak karut-marut ni... Idea ngarut akhirnya jadi novel apa.

Fuh cunnya anak dara Dr Has ni. Maknya masih cam dulu lagi ke kak su asyik pot pet tak habis tapi saya seronok melayan kecuh mulutnya. Ya lah kalau keduanya senyap dan sunyi macam org bisu pulak. Apa lagi dapat besan alim ulamak....fuyooooo Mesti gempak kan... chaiyo chaiyo kak su teruja nak tau pasal jaja...
kaksu
October 19, 2007   09:27 AM PDT
 
nida... hahaha, cerita ngarut baru la ni... nida, dah mula kerja ya?
nida
October 19, 2007   08:40 AM PDT
 
Salam kaksu...
selamat beridea utk n3 yg baru... :)

Leave a Comment:

Name


Homepage (optional)


Comments