catatkanlah rasamu di
BUKU TAMU
Noor Suraya


BUAT MENYAPU SI AYER MATA
adalah antologi cerpen-cerpen NOOR SURAYA sejak tahun 1985 - 2005:
  • Ajerah
  • Anak-anak Kongsi
  • ANA
  • Burung Kenek-kenek Warna Merah Hati...?
  • Cerita Semalam
  • Cinta Hajar Atiqah
  • Cukuplah Sekali
  • Fatimah Anak Perempuan Mr. Kong
  • Hati Zana
  • Maafkanlah Aku, Adibah!
  • Sayang Emak, Zeti!
  • Sepucuk Surat Cinta dari Lembah Kundasang

    Jemput ke...
    Rumah Kecil Tiang Seribu
    Nyanyian Tanjung Sepi

    Ulas Buku:
    Seribu Satu Malam


    Penerbitan
    Jemari Seni Publishing



    E-Novel
    NOOR SURAYA
    @kaksu

    KeBUN MiMPi...


    SURAT UNGU UNTUK NUHA

    edisi cetak

    ~ titipkan pesan buat J@J@
    di jendela ini...~
  •    

    << February 2011 >>
    Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
     01 02 03 04 05
    06 07 08 09 10 11 12
    13 14 15 16 17 18 19
    20 21 22 23 24 25 26
    27 28


    Bacalah 10 Bab Dulu
    J@J@ & DIN




    Oktober 2009
    [1][2][3][4]
    November
    [5][6][7][8][9][10]


    tudung periuk pandai menari,
    menari lagu putera mahkota;
    kain yang buruk berikan kami,
    buat menyapu si ayer mata....


    NYANYIAN TANJUNG SEPI (2006) diterbitkan oleh CESB




    KERANAMU AIN... (2001) diterbitkan oleh CESB


    "Jika mencintaimu membawa hukuman mati... aku sudah lama mati, Ain."
    [Nik Ahmad Adam]




    BIRU UNGU CINTA (2003) diterbitkan oleh CESB



    "Seandainya terus mencintai Seera adalah suatu dosa... ampunilah keterlanjuranku itu, Tuhan."
    [Abdul Fattah]




    RINDUNYA KIAN MEMBARA (2004) diterbitkan oleh CESB



    "Pabila berkata tentang cinta, kita bagaikan tidak teringin jadi dewasa...."
    [Dr Farhana Haji Abu Bakar]




    TANAH ANDRIYANA (2002) diterbitkan oleh CESB



    "Asap api embun berderai,
    Patah sayap haluan perahu;
    Niat di hati tak mau bercerai,
    Kuasa Allah siapa yang tahu?"



    GURINDAM JIWA: HATI ANDRIYANA (2007) diterbitkan oleh Jemari Seni Publishing









    Who links to me?



    18 Sept. 2007


    If you want to be updated on this weblog Enter your email here:



    rss feed




    Sunday, February 27, 2011
    [1] - Gadisku, Wan Adnin

    PROLOG

     

     Ikan berenang dalam lubuk,
          Ikan belida dadanya panjang;
    Adat pinang pulang ke tampuk,
          Adat sirih pulang ke gagang.

     

    Itu nenek Adnin. Di sebelah utara ni, cucu-cucu memanggil neneknya tu dengan panggilan 'tok'. Sementara kalau nenek lelaki pula, mereka panggil 'tok wan'. Namun yang lebih istimewanya Adnin panggil 'tok' sebagai 'Tok Bonda', jauh gelarnya berbanding dengan nenda. Adnin bukannya kerabat diraja. Kalau ada darah-darah bangsawan pun, memang dah 'cair' sungguh. Namun gelar ini, gelar beradat... kerana Adnin dibesarkan dengan penuh adab.

    Wan Empuk, nama nenek Adnin tu.

    Tok Bonda ni orangnya pelik sedikit, sebab Tok Bonda bagaikan terperangkap dalam zaman yang lain. Tengoklah pakaian Tok Bonda tu, baju Kedahnya siap berkanji keras walaupun dia sekadar hendak buat kerja-kerja kebun di luar rumah sahaja.

    Kain batik Tok Bonda diikat kemas. Kadang-kadang Tok Bonda pakai tali pinggang besi pula tu. Alah, tali pinggang daripada perak tu! Cantik ikat pinggang tu. Jenisnya  bukan seperti yang orang lelaki pakai waktu ihram tau. Susah untuk Adnin tunjuk, sebab susah hendak cari ikat pinggang begitu dalam pasaran dah. Rasanya kalau dicari di kedai baba nyonya di Melaka mungkin ada kut.

    Senyuman Tok Bonda manis, mukanya putih bersih dan orangnya kecil molek. Tahi lalatnya, ada di tepi hidung. Macam Seniwati Mariam. Itu sisi pertama nenek Adnin la.

    Syhhh... tapi sebenarnya, Tok Bonda tu seorang yang rectangular ada empat sisi.

    Rectangular? Empat sisi?

    Ya, Tok Bonda ada sisi baiknya; sisi garangnya; sisi sombongnya; sisi sedihnya. Adnin menyukai dan sentiasa mengingati Tok Bonda dalam dua sisi sahaja: sisi baik dan sisi sedih. Adnin tidak mahu mengingatinya Tok Bonda yang garang, apatah lagi Tok Bonda yang sombong itu.

    Tok Bonda asalnya anak kepada orang bangsawan. Katanya orang, Tok Bonda ini ada darah kerabat jauh-jauh dengan Mat Saman juga. Entah ya, entah tidak...

    Mat Saman?

    Ya, Wan Muhammad Saman. Beliau, Perdana Menteri Besar Kedah yang pertama. Beliaulah yang membina Terusan Wan Mat Saman yang menganjur dari kaki Gunung Jerai sehinggalah ke Tandop tu. Panjangnya 35 kilometer, dan dikatakan terusan terpanjang di dunia yang digali dengan tulang empat kerat sahaja. Tekunnya orang Melayu kan. Hanya Inggeris sahaja yang kata Melayu tu malas. Adnin bangga sangat jadi orang Melayu.

    Itulah asalnya, kenapa Tok Bonda begitu dekat dengan istana. Tok Bonda sejak kecil diasuh dengan tata bangsawan, dengarnya. Bagaimanapun Adnin tidak pasti, Tok Bonda 'diasuh' di istana atau bekerja sebagai 'amah' di istana. Mana berani Adnin bertanya, mahu Tok Bonda tidak bercakap dengan Adnin seumur hidup.

    Bagaimana acuan begitu kuihnya, jadi... sebab itulah, Tok Bonda jadi begitu sifatnya. Konservatif. Aristokrat. Err, Adnin telah lama menjadi 'rakyat marhaen' dalam 'kota diktator' Tok Bonda.

    ... tapi di sisi yang satu lagi, sifat Tok Bonda yang begitulah yang menjadikan Adnin gadis yang istimewa.

    Istimewa?

    Apa yang istimewanya, Adnin ya?  

    Adnin sendiri pun tidak pasti, dan tidak pernah tahu.

     

    [Bersambung]


    Catatan:

    (a) Ini versi edit untuk tujuan penerbitan. Kaksu hendak kekal cerita yang kaksu tulis dengan kawan-kawan di sini; Tok Yang, Tok Umi, Kak Ajah, Zie, Jidah, Lila, Hani, dan Xilem dalam Tepaknya Emas, Pinangnya Mana? suatu waktu dahulu. Itu antara kenangan terindah. Jadi kaksu sudah tukar tajuk e-novel itu kepada, Gadisku, Wan Adnin.

    (b)  Kaksu juga ingin ambil kesempatan ini ucapkan Selamat Ulang Tahun untuk empat sahabat penting bulan Februari yang dulu-dulu selalu bermain di Taman Puspa Sari ini: Tok Yang, Syud, Zie (a.ka. Nacha) dan Mim (yang lukis gambar kulit Surat Ungu untuk Nuha), moga sahabat kaksu ini sentiasa dalam rahmat Allah, dan disayangi Allah. Kaksu sayang mereka. 


    Posted at 3:51 pm by noorsuraya

    ryn
    March 16, 2011   09:20 AM PDT
     
    huwaaaa daku tertinggal dek tongkang... nasib baik ada angin sepoi2 meniup, lambat2 pon sampai juga *hug hug kaksu n da gang*

    tapi...kenapa ya rasanya lain?? kaksu dah masukkan perisa stroberi ke?
    adhan
    March 11, 2011   07:40 AM PST
     
    kak su,
    saya takde ek? saya pun lahir dlm bulan februari :) tapi saya bukan org penting hehehe
    Jid
    March 9, 2011   06:25 PM PST
     
    Adnin the return... terima kasih kaksu kerana mengubat rindu yang lama terpendam... :-)
    yang jauh di pulau
    March 9, 2011   03:18 PM PST
     
    kaksu terimakasih atas ingatan yg terlebih gula itu, ampun terlambat sangat sampai. Setelah cik krisda pergi, kita bagai kehilangan seluruh masa :(
    kaksu
    March 7, 2011   03:26 AM PST
     
    Wan dan Sooly,
    terima kasih, memang perlukan doa sekarang ini, bulan Mac pecut bagaikan kuda sahaja. Doakan lagi tau.

    Jidah,
    terima kasih untuk semangat yang Jidah duk hembus ni ahaks

    Syud,
    :D :D
    syud
    March 2, 2011   09:43 PM PST
     
    sayang kaksu juga! muahhhh
    Jidah
    February 28, 2011   06:36 AM PST
     
    Rinduku terubat kembali....
    Wan enak kan kita berlari sambil dok tarik tocang adnin nie mesti dia jerit panggil nama tok sebab kita dok kacau dia hihihiiii

    Kak su, hati berbunga gembira sebab jendela mak tok kembali berseri semula.
    Nanti jangan migrian tau kalau dok dengaq kami terjerit2 main dengan Adnin kat sini hihihiiii ooopsss nanti Tok Bonda cekak pinggang sambil pegang rotan, lariiiiiiiiiiii....
    sooly
    February 27, 2011   09:38 PM PST
     
    Kak Su sayang,

    selamat berkarya..moga diberikan kekuatan, kesihatan & ilham yang berpanjangan untuk hasilkan novel ni ya...

    emm..harapnya satu novel penuh dari kak su...bukannya kompilasi...xpuas nanti nak membacanya....
    wanAmalyn
    February 27, 2011   06:36 PM PST
     
    kaksu...
    Moga DIA sentiasa melapangkan segala urusan kaksu... moga DIA sentiasa melimpahkan rahmat-Nya buat kaksu untuk menyudahkan segala apa yang belum langsai!

    Jadi rindu pada semua orang yang pernah bermain 'masak-masak' di pondok Tok Bonda ini. :(

    Tok Yang, Syud, Zie & Mim... selamat puja umur untuk kalian!
    *bighug* wan
     

    Leave a Comment:

    Name


    Homepage (optional)


    Comments




    Previous Entry Home Next Entry