catatkanlah rasamu di
BUKU TAMU
Noor Suraya


BUAT MENYAPU SI AYER MATA
adalah antologi cerpen-cerpen NOOR SURAYA sejak tahun 1985 - 2005:
  • Ajerah
  • Anak-anak Kongsi
  • ANA
  • Burung Kenek-kenek Warna Merah Hati...?
  • Cerita Semalam
  • Cinta Hajar Atiqah
  • Cukuplah Sekali
  • Fatimah Anak Perempuan Mr. Kong
  • Hati Zana
  • Maafkanlah Aku, Adibah!
  • Sayang Emak, Zeti!
  • Sepucuk Surat Cinta dari Lembah Kundasang

    Jemput ke...
    Rumah Kecil Tiang Seribu
    Nyanyian Tanjung Sepi

    Ulas Buku:
    Seribu Satu Malam


    Penerbitan
    Jemari Seni Publishing



    E-Novel
    NOOR SURAYA
    @kaksu

    KeBUN MiMPi...


    SURAT UNGU UNTUK NUHA

    edisi cetak

    ~ titipkan pesan buat J@J@
    di jendela ini...~
  •    

    << August 2010 >>
    Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
    01 02 03 04 05 06 07
    08 09 10 11 12 13 14
    15 16 17 18 19 20 21
    22 23 24 25 26 27 28
    29 30 31


    Bacalah 10 Bab Dulu
    J@J@ & DIN




    Oktober 2009
    [1][2][3][4]
    November
    [5][6][7][8][9][10]


    tudung periuk pandai menari,
    menari lagu putera mahkota;
    kain yang buruk berikan kami,
    buat menyapu si ayer mata....


    NYANYIAN TANJUNG SEPI (2006) diterbitkan oleh CESB




    KERANAMU AIN... (2001) diterbitkan oleh CESB


    "Jika mencintaimu membawa hukuman mati... aku sudah lama mati, Ain."
    [Nik Ahmad Adam]




    BIRU UNGU CINTA (2003) diterbitkan oleh CESB



    "Seandainya terus mencintai Seera adalah suatu dosa... ampunilah keterlanjuranku itu, Tuhan."
    [Abdul Fattah]




    RINDUNYA KIAN MEMBARA (2004) diterbitkan oleh CESB



    "Pabila berkata tentang cinta, kita bagaikan tidak teringin jadi dewasa...."
    [Dr Farhana Haji Abu Bakar]




    TANAH ANDRIYANA (2002) diterbitkan oleh CESB



    "Asap api embun berderai,
    Patah sayap haluan perahu;
    Niat di hati tak mau bercerai,
    Kuasa Allah siapa yang tahu?"



    GURINDAM JIWA: HATI ANDRIYANA (2007) diterbitkan oleh Jemari Seni Publishing









    Who links to me?



    18 Sept. 2007


    If you want to be updated on this weblog Enter your email here:



    rss feed




    Saturday, August 07, 2010
    [1] Kelip-Kelip Terbang Malam

    cinta itu seperti air  jernih

    mudah terlihat tanpa sempat disembunyikan

     

    Jennah Bee Sutan Hamid

    Pengurus Projek MCCP

     

    KASUT setinggi tiga inci itu mengayun badan Jennah yang masih langsing. Dengan merapatkan beg Coach warna coklat muda ke ketiak, dia menuju pantas ke ruang depan Hospital Serdang. Matanya mengerling J.B Bouvier sekilas, waktu melawat cuma tinggal 15 minit lagi. Sempat ke tidak nanti. Hendak menunggu lif pun bukannya sebentar. Dibetulkan tudung Ariani warna hijau serai yang terselak sedikit. Tudung itu kena sekali dengan bajunya yang sewarna, bercampur bunga coklat samar daripada krep itu.

    Mesti kakak sudah muncung panjang ni. Hendak beri alasan apa lagi, kalau mesyuarat lambat habis tadi. Biasalah, ahli lembaga pengarah tu semua kalau dapat duduk selesa dalam bilik dingin, siap dapat menghirup kopi lagi dan disajikan dengan segala makanan kuih timur dan barat... mesyuarat satu jam boleh jadi dua tiga jam. Kadang-kadang cerita fasal jambatan boleh terbabas menjadi cerita fasal golf pula. Mujurlah cerita bola sepak sudah suam pun, kalau tak mahu maghribnya dekat ofislah jawabnya.

    "Puan Jennah," sapa doktor muda yang berselisih di sebelahnya. Baru sahaja keluar dari lif yang sarat dengan manusia pelbagai ras.

    Hatinya merungut, terlupa pula dia... siapa budak tertib lagi peramah ni.

    "Doktor baru nak balik, ke?" balasnya, cuba menghilang rasa canggung. Sukar untuk dia meneliti tanda nama doktor ini. Mujurlah dengan kot putih dan stetoskop itu mengesahkan dia sorang doktor. Jadi mudah Jennah menyeru panggilannya begitu. Kalau tidak malu juga, orang kenal nama kita... tetapi nama dia kita lupa.

    "Nak ke kafe sekejap, saya kerja malam hari ini."

    Ooo, doktor tu. Baru teringat. Graduan Universiti Moscow!

    Doktor kacak itu berlalu, fikirannya melayang pada kakak di wad atas. Jennah melangkah ke dalam lif yang sudah hampir tertutup. Segera dia menekan tingkat tiga. Mulutnya berbunga senyum.

    Dia teringat kini. Dia pernah terserempak waktu doktor itu melirik dan melebarkan senyum pada kakak hari itu. Hati Jennah menjadi kembang. Kakak sudah di tahun akhir, dan sehingga kini kakak tidak ada sesiapa lagi. Itulah yang membuatnya susah hati sikit. Kakak bukannya hodoh, cuma dia tidak percaya pada kesetiaan lelaki sahaja. Lalu...

    Jennah tersenyum lagi. Apa salahnya dia cuba dekatkan hati kakak dengan doktor tadi. Dia tanggalkan kaca mata hitam, dan menyimpan Calvin Klien itu dalam Coach coklatnya. Mana pula, cermin mata yang satu lagi!

    Patutlah dia tidak dapat membaca tanda nama doktor muda tadi, rupanya dia berkaca mata hitam dalam bangunan!

           

     _______

    Anekdot:

    1. Maaf ya kaksu tidak boleh selak Langsir Biji Remia, entah kenapa... fikiran kaksu tidak ada pada jiran sebelah rumah itu lagi huhuhu.
    2. Jadi kaksu gantikan dengan 7 episod Kelip-Kelip Terbang Malam ni. Moga cerita ini dapat menggantikan Duha-Umair buat sementara waktu ya.
    3. Pada pesanan di Jendela tu, terima kasih ya... baris kata di situ selalu buat kaksu tersenyum senang. Maaf ya, walaupun kaksu tidak membalasnya di situ, tetapi kaksu membalas dalam hati tu.

    Posted at 10:36 am by noorsuraya

    Farah
    March 29, 2011   11:35 PM PDT
     
    salam. love ur story. byk yg sy belajar dr novel akak. kdg terfikir mcm mn akk dpt idea mcm tu. Masya Allah. Maha suci Allah yg berikan ilham tu.
    Semoga Allah sentiasa memberkati mu kak su
    iYa
    November 13, 2010   02:06 PM PST
     
    k.su~ thanks2.
    da lama x singgah sini.
    boleh marathon ni~
    illii
    October 29, 2010   01:30 AM PDT
     
    yeay!! cerita bru lagi :)..hihihi sukke lah
    semoga dapat jdi buku tebal juge :P
    sooly
    August 19, 2010   08:56 AM PDT
     
    salam kak su..
    wah sudah ada entry baru...
    tp akak bergaya sket...mcm2 produk kak su tolong promosi sama kali ni...

    tudung ariani la...ck la...jb bovier la...
    penaja bersama ye kak su? :P

    rindu pd kak su :)
    dilla
    August 10, 2010   04:06 PM PDT
     
    Kak Su,
    Rancang tulis 7 episod saja? Emmm... adakah kerana ada rancangan lain yg lebih menarik? hehe...
    Apa saja Kak Su tulis, saya mesti baca punya.
    *Baru je dapat baca kesudahan cerita antara Pyan&Piyah. Menarik :)
    *Terima kasih sudi jenguk blog saya :)
    iejay
    August 9, 2010   04:13 PM PDT
     
    kak su!!! sukanya ada cerita baru...
    kak su hidang cerita apa pun iejay sentiasa teruja nak membacanya tau. jenna tu mesti cik lagi kan? doktor tu mesti saja2 panggil jenna dgn gelaran puan, nak test market tu nak ta org tu dah berpunya ke belum... hehehe...
    Aishah Jamal
    August 9, 2010   04:01 PM PDT
     
    yeah!!! cerita baru lagi.

    Cayalah Kak Su.
    hlovate
    August 8, 2010   11:56 AM PDT
     
    mata masih mamai dengan travel,tapi masih nampak

    Serdang

    Coach

    Moscow

    dan masih mahu juga tunggu Uganda.haha
    adhan
    August 7, 2010   09:08 PM PDT
     
    sukanya..tak sabr nak tunggu tapi napa 7 je? :D
    Nacha
    August 7, 2010   12:42 PM PDT
     
    Jennah Bee? amboi! anak mami ka? hmmm... cuba bayangkan yg hero dia pun iras2 pelakon bollywood. hehehe..
    ladDybirdD
    August 7, 2010   11:42 AM PDT
     
    waa.. Bez nye.. Next! Ekeke xD
    wan empok
    August 7, 2010   11:05 AM PDT
     
    amboi cik nina, paginya dah sampai. hari ni tak selia shah rukh khan ka?
    kaksu, kita nak beli la sepek itam calvin klein tu buat raya hihik
    eita
    August 7, 2010   11:04 AM PDT
     
    puan jennah? samada dia bukan heroin or dia heroin yang sudah 'berpangkat'... hehe.. will wait! =)

    kak su, datang selak langsir rumah eitalah, kot2 ada idea melimpah-ruah... ;)
    kaksu
    August 7, 2010   11:01 AM PDT
     
    nin,
    cepatnya dia... kaksu baru saja nak umumkan dia dah sampai... :)

    nin, rindu padamu... tetapi hendak dipeluk tangan tu tidak sampai huhuhu.
    nina
    August 7, 2010   10:59 AM PDT
     
    Jennah awat gelap lak.. hahahaha kaksu si jennah tu pakai kacamata itam taiwan ka?

    nina
    August 7, 2010   10:57 AM PDT
     
    eee ade stori baharu lah...

    psssstt langsir biji remia jan disimpan dlm peti besi sudah

    sayang kaksu mmmuah
     

    Leave a Comment:

    Name


    Homepage (optional)


    Comments




    Previous Entry Home Next Entry