catatkanlah rasamu di
BUKU TAMU
Noor Suraya


BUAT MENYAPU SI AYER MATA
adalah antologi cerpen-cerpen NOOR SURAYA sejak tahun 1985 - 2005:
  • Ajerah
  • Anak-anak Kongsi
  • ANA
  • Burung Kenek-kenek Warna Merah Hati...?
  • Cerita Semalam
  • Cinta Hajar Atiqah
  • Cukuplah Sekali
  • Fatimah Anak Perempuan Mr. Kong
  • Hati Zana
  • Maafkanlah Aku, Adibah!
  • Sayang Emak, Zeti!
  • Sepucuk Surat Cinta dari Lembah Kundasang

    Jemput ke...
    Rumah Kecil Tiang Seribu
    Nyanyian Tanjung Sepi

    Ulas Buku:
    Seribu Satu Malam


    Penerbitan
    Jemari Seni Publishing



    E-Novel
    NOOR SURAYA
    @kaksu

    KeBUN MiMPi...


    SURAT UNGU UNTUK NUHA

    edisi cetak

    ~ titipkan pesan buat J@J@
    di jendela ini...~
  •    

    << May 2010 >>
    Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
     01
    02 03 04 05 06 07 08
    09 10 11 12 13 14 15
    16 17 18 19 20 21 22
    23 24 25 26 27 28 29
    30 31


    Bacalah 10 Bab Dulu
    J@J@ & DIN




    Oktober 2009
    [1][2][3][4]
    November
    [5][6][7][8][9][10]


    tudung periuk pandai menari,
    menari lagu putera mahkota;
    kain yang buruk berikan kami,
    buat menyapu si ayer mata....


    NYANYIAN TANJUNG SEPI (2006) diterbitkan oleh CESB




    KERANAMU AIN... (2001) diterbitkan oleh CESB


    "Jika mencintaimu membawa hukuman mati... aku sudah lama mati, Ain."
    [Nik Ahmad Adam]




    BIRU UNGU CINTA (2003) diterbitkan oleh CESB



    "Seandainya terus mencintai Seera adalah suatu dosa... ampunilah keterlanjuranku itu, Tuhan."
    [Abdul Fattah]




    RINDUNYA KIAN MEMBARA (2004) diterbitkan oleh CESB



    "Pabila berkata tentang cinta, kita bagaikan tidak teringin jadi dewasa...."
    [Dr Farhana Haji Abu Bakar]




    TANAH ANDRIYANA (2002) diterbitkan oleh CESB



    "Asap api embun berderai,
    Patah sayap haluan perahu;
    Niat di hati tak mau bercerai,
    Kuasa Allah siapa yang tahu?"



    GURINDAM JIWA: HATI ANDRIYANA (2007) diterbitkan oleh Jemari Seni Publishing









    Who links to me?



    18 Sept. 2007


    If you want to be updated on this weblog Enter your email here:



    rss feed




    Thursday, May 06, 2010
    [3] - Langsir Biji Remia

    semilir angin basuhlah warna hatinya   

     

    DUHA ITU hujan renyai dan Umair terkenang pada Duha Hafanya. Bagaikan terlihat gadis comel itu dengan cekak hijau di kepala menongkat dagu memerhati renyai yang membasahi bumi.

    "Kenapa?"

    "Demam, dan batuk. Mummy tak kasi main hujan!" keluhnya. Duha memang  pantang tengok hujan turun, pastilah dia hendak turut mandi hujan. Kadang-kadang Umair dengar neneknya akan menjerit dalam bahasa Benggali memarahinya.

    "Jom kita buat kapal kertas dan layarkan dalam longkang bawah ni!" usul Umair, segera meninggalkan Duha. Dicarinya kertas di rak buku dan mula membuat kapal. Sebuah untuknya, dan sebuah untuk Duha. Namun, untuk Duha disembunyikan di tepi meja. Selesai sahaja dia kapal kertas itu, dia merapat ke jendela semula.

    "Kenapa tak buat?"

    "Saya tak suka kapal, saya suka kapal terbang!" jawab si manis sepuluh tahun itu.

    "Buatlah kapal terbang dan terbangkan ke arah tingkap saya ni." Balas Umair.

    Duha Hafa menukar tangan kiri pula untuk menongkat dagunya. 

    "Awak buatlah dua buah kapal, layarkan di bawah sana. Saya akan buat dua buah kapal terbang, dan awak simpanlah sebuah." Duha berlari ke meja tulisnya.

    Sebentar kemudian dia datang kembali dan mukanya ceria kembali.

    "Mana kapal terbang?"

    "Lepas hujan berhenti, baru boleh lancar. Kalau tak mana boleh mendarat di bilik awak." Balas Duha. Senyumnya panjang. Matanya yang sayu pilu itu turut memandang Umair tanpa malu. Dia belum ada apa-apa rasa pun pada Umair; dan Umair pula yang jadi malu-malu.

    "Tunggu saya turun lepaskan kapal-kapal ni dahulu..." Umair cuba melepaskan diri dari rasa canggung ditenung begitu oleh Duha.

    Duha mengangguk.

    Wind chime berbunyi: gemeresik.

    Tika Umair memandang ke luar untuk kedua kalinya, memang Duha Hafa tidak ada pun menongkat dagu di muka jendela pun. Sepuluh tahun sudah berlalu.

    Mata Umair memandang ke arah pintu pagar rumah Encik Hud. Seorang gadis tinggi lagi langsing, dengan tudung dan purdah berjalan pantas selepas menutup pintu Mini Cooper. Umair nampak Kak Hada yang memandu kereta hitam-putih itu. Renyai diredahnya cepat-cepat. Boot hitam ditanggalkannya, dan beg sandang coklat diraba untuk mencari kunci rumah.

    Duha ke?

    Terasa darah Umair mengalir semula. Rasanya itu Duha. Anak Encik Hud  Osman seorang itu cuma. Siapa lagi kalau bukan dia.

     

    * * *


    MALAM ITU
    lampu bilik Duha menyala. Sejak dua minggu Umair di sini, baru kali ini lampu itu terpasang. Sejak siang tadi Umair menunggu-nunggu jendela sebelah dibuka. Dia tidak makan tengah hari dan malam, bimbang terlepas saat ini. Terasa seperti menunggu penyu bertelur di Rantau Abang sahaja. Ya, rasa seperti kalau kita mengerdipkan mata kita terlepas saatnya. Rasa seperti menunggu bunga Bakawali berkembang... sesaat sahaja kelopaknya akan layu, jadi mata harus ditala terus-menerus...

    ... dan

    Jendela dibuka, langsir biji remia dikuakkan. Tiba-tiba seorang gadis berpurdah hitam memandang ke arah jendela Umair; seperti sedang tekun mendengar bunyi wind chime di situ. Umair bersembunyi di belakang jendela sambil memegang kapal terbang kertas pemberian Duha dahulu. Kemudian dia mula bergerak ke arah jendela.

    "Duha? Ini Umair!"

    Dia diam.

    Tidak berkutik.

    Dia menutup semula langsir biji remia dia.

    Umair yakin itulah Duhanya. Mengapa dia mesti sembunyikan diri daripada aku?

    Apa salahku. Mana pergi indah ikatan persahabatan dahulu. Sepuluh tahun tidak terlalu lama untuk dia mengingati seorang sahabat kan?

    Lampu biliknya dipadamkan.

    Dan Umair terus diserang insomnia sepanjang malam.

     

    [Bersambung...]

     

    Catatan:

    Terima kasih kerana sabar menunggu entri yang tidak sepertinya. Kaksu memang tidak ada di depan Si Merah Jambu sepanjang dua minggu yang lalu. Salam ukhuwah dan kasih sayang daripada kaksu. Alhamdulillah kita masih dipanjangkan usia... sesekali dapat juga saling menyelak Langsir Biji Remia lagi... melihat Duha Hafa.


    Posted at 1:24 pm by noorsuraya

    kaksu
    May 10, 2010   01:53 PM PDT
     
    syud,
    macam separuh lagi kaksu nak kejar serindit - cam tak terkejar ahaks

    suzana,
    maaf pergi tak sempat cakap, macam kelam-kabut aja uwaaa maafkan kaksu sekali lagi.

    adhan,
    biasalah... tulis panjang orang jemu pulak huhuhu

    kakmon,
    adakah ini pengakuan kakmon seusia dengan kaksu, padahal kakmon sepatutnya lebih muda daripada kaksu? hahahah

    kak ajah,
    teringat dekat arwah abah yang suka air sejuk dimasukkan dalam botol kaca dalam peti sejuk - supaya lebih dingin :)

    iejay,
    memang boleh join kelab malas cuci langsir kaksu ahaks... dulu-dulu orang suka 'dye' langsir juga, sebab lepas basuh bubuh klorok, langisr jadi warna putih ahaks

    nur diyana,
    cerita bukannya cerita lawak, sebuah cerita sedih sebenarnya...
    nur diyana
    May 7, 2010   04:18 PM PDT
     
    salam kak su... akhirnya ada entry baru.... teruskan menulis kak su ceritera ni ye... xsbr rasanye nk tunggu entry slps ni... =)
    iejay
    May 7, 2010   11:50 AM PDT
     
    kak su dulu masa kita dok rumah sewa masa study, 2 thn menyewa 2 tahun tak turunkan langsir bilik... bila dah keluar rumah sewa bawa balik langsir ke rumah mama dan rendam sebelum basuh.. huhuhu entah berapa kali salin air... semua hitammm!!!

    kak ajah, botol laku ke jual? kat KL ni botol kaca org recycle tu tak maula... botol plastik x apa...
    Kak Ajah
    May 7, 2010   07:14 AM PDT
     
    kakmon, kalau kat kampung kita jual botol tu. mesti tak sempat kakmon nak buat candelier ke apa. botol dah jadi duit.
    kakmOn
    May 6, 2010   08:36 PM PDT
     
    kaksu... awat mende serupa yang kita sama suka.. contoh: botol2 di atas itu. KakmOn dah kumpul banyak botol menet, kunun nak suruh bang mat wat chandelier kadabra.. Alih2 botol tu dah jadi abra kadabra, pak supir itu buang ke sampah.

    MENCI (~;~)
    adhan
    May 6, 2010   01:01 PM PDT
     
    la...baru nak senyum lebar...tup-tup dah habis hehehe
    suzana
    May 6, 2010   11:29 AM PDT
     
    kak su,rindunya pada kak su,bila sms juga tak dibalas tertanya-tanya juga dihati,tapi rasanya dah tahu dah kenapa senyap je :-)
    syud
    May 6, 2010   11:10 AM PDT
     
    kak su,

    :D
    kaksu
    May 6, 2010   10:57 AM PDT
     
    anis, me too :)

    tok yang,
    hari tu Enche Housemate nak beli langsir siput nak letak antara dapur dan ruang makan... dia ingin isteri dia sopan santun sangat kalau berjalan, mau terjerat dengan kulit siput tak boleh lepas...

    wan,
    rindu itu rupaya racun... mengalir bersama darah :) peluk juga... mujur pink tak menyampuk, kalau tak dia ajak wan makan kuaci sambil tongkat dagu depan ni.

    wan,
    wanAmalyn
    May 6, 2010   09:41 AM PDT
     
    kaksu... miss you too!! :(
    & miss all about you...

    yay!! sekurang2nya wan boleh teman Umair tongkat dagu tunggu si Duha Hafa.. sambil wan tenang2kan diri....

    *big hug*
    tok yang
    May 6, 2010   06:43 AM PDT
     
    kaksu bab langsir tu kita satu kapal, 1dekad tak turun2, tunggu sampai dia jatuh seniri :D

    dulu waktu tok yang tinggal rumah kompeni, tok yang punya langsir kulit siput, bila nampak langsir biji remia duha, rasa nak pi gerai philipine labuan balik nak gantung semula kulit siput di jandela, tunggu tok wan balik dari pantai ;)
    rnysa
    May 6, 2010   01:02 AM PDT
     
    miss u :(
    kaksu
    May 6, 2010   12:53 AM PDT
     
    Nacha, miss you tau... apatah lagi sejak you jadi popular di media ahaks... nanti kena bawa tunjuk :)

    Nacha, pemalas basuh tudung tingkap tu, rasanya macam pengalaman sendiri... rasanya, kalau langsir tu diturunkan, 'sure'lah hancur dalam mesin basuh...

    Hihihi apa-apa pun, kaksu 'take note'...
    Nacha
    May 6, 2010   12:46 AM PDT
     
    kaksu... i miss you already. i miss your entry too. hehehe..

    wah! walau 10 tahun sudah berlalu langsir biji remia masih utuh di situ. pasti tuan rumah itu sgt setia dgn rona itu.
     

    Leave a Comment:

    Name


    Homepage (optional)


    Comments




    Previous Entry Home Next Entry