catatkanlah rasamu di
BUKU TAMU
Noor Suraya


BUAT MENYAPU SI AYER MATA
adalah antologi cerpen-cerpen NOOR SURAYA sejak tahun 1985 - 2005:
  • Ajerah
  • Anak-anak Kongsi
  • ANA
  • Burung Kenek-kenek Warna Merah Hati...?
  • Cerita Semalam
  • Cinta Hajar Atiqah
  • Cukuplah Sekali
  • Fatimah Anak Perempuan Mr. Kong
  • Hati Zana
  • Maafkanlah Aku, Adibah!
  • Sayang Emak, Zeti!
  • Sepucuk Surat Cinta dari Lembah Kundasang

    Jemput ke...
    Rumah Kecil Tiang Seribu
    Nyanyian Tanjung Sepi

    Ulas Buku:
    Seribu Satu Malam


    Penerbitan
    Jemari Seni Publishing



    E-Novel
    NOOR SURAYA
    @kaksu

    KeBUN MiMPi...


    SURAT UNGU UNTUK NUHA

    edisi cetak

    ~ titipkan pesan buat J@J@
    di jendela ini...~
  •    

    << April 2010 >>
    Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
     01 02 03
    04 05 06 07 08 09 10
    11 12 13 14 15 16 17
    18 19 20 21 22 23 24
    25 26 27 28 29 30


    Bacalah 10 Bab Dulu
    J@J@ & DIN




    Oktober 2009
    [1][2][3][4]
    November
    [5][6][7][8][9][10]


    tudung periuk pandai menari,
    menari lagu putera mahkota;
    kain yang buruk berikan kami,
    buat menyapu si ayer mata....


    NYANYIAN TANJUNG SEPI (2006) diterbitkan oleh CESB




    KERANAMU AIN... (2001) diterbitkan oleh CESB


    "Jika mencintaimu membawa hukuman mati... aku sudah lama mati, Ain."
    [Nik Ahmad Adam]




    BIRU UNGU CINTA (2003) diterbitkan oleh CESB



    "Seandainya terus mencintai Seera adalah suatu dosa... ampunilah keterlanjuranku itu, Tuhan."
    [Abdul Fattah]




    RINDUNYA KIAN MEMBARA (2004) diterbitkan oleh CESB



    "Pabila berkata tentang cinta, kita bagaikan tidak teringin jadi dewasa...."
    [Dr Farhana Haji Abu Bakar]




    TANAH ANDRIYANA (2002) diterbitkan oleh CESB



    "Asap api embun berderai,
    Patah sayap haluan perahu;
    Niat di hati tak mau bercerai,
    Kuasa Allah siapa yang tahu?"



    GURINDAM JIWA: HATI ANDRIYANA (2007) diterbitkan oleh Jemari Seni Publishing









    Who links to me?



    18 Sept. 2007


    If you want to be updated on this weblog Enter your email here:



    rss feed




    Wednesday, April 07, 2010
    [1] - Langsir Biji Remia

    bila angin menari, hatiku pun berlari 

     

    PETANG ini seperti hari-hari kelmarin juga, kala aku memandang ke rumah sebelah, langsir biji remia itu masih tersembunyi di sebalik jendela putih. Tidak seperti 10 tahun dahulu, sewaktu kami masih bersahabat... jendela sebelah ini tidak pernah sepi. Jendela sebelah ini tetap terbuka sehinggalah dia menutupnya kerana waktu sudah malam, dan dia sudah ingin tidur.

    Hati dipagut sayu mengenangnya. Sudah tidak ada lagi bicara jendela seperti kami masih kecil-kecil dahulu.

    Kenapa ya jendela itu telah tertutup kemas?

    Kenapa ya jendela biji remia itu sudah tidak berkibar ditiup angin petang seperti suatu waktu dahulu?

    Di mana dia?

    Sudah berpindahkah, dia?

    Tetapi kereta papanya masih ada di depan garaj. Rumahnya masih seperti dahulu juga: jendelanya putih, rumahnya warna perang bercampur krim. Masih ada anak-anak kucing berkeliaran di tepi longkang. Masih kedengaran suara neneknya yang sedang berleter dalam bahasa Benggali pada kucing-kucing yang suka memerut di tepi pagar.  

    Kain-kain yang berkibar di ampaian, menunjukkan rumah ini masih ada penghuninya. Baju-baju budak perempuan berganti dengan baju-baju wanita di situ, menandakan dia sudah dewasa.

    Tetapi, di mana dia?

    Rasanya tidak pernah mereka tersalah bicara sehinggakan Duha Hafa menutup jendelanya bertahun-tahun.

    Dia pergi tanpa sempat mengucap selamat jalan pada aku, sahabatnya ini. Atau, akukah yang pergi tanpa sempat mengucapkan selamat tinggal kepadanya?

    "Esok saya balik ke kampung nenek." Kata budak perempuan dengan rambut panjang warna hitam yang didandan dua. Di hujung dandan itu, dia ikat dengan reben warna abu-abu. Sesuai sekali dengan warna baju kurungnya.

    "Pulang ke Rajkot?"

    Duha Hafa mengangguk sambil ketawa.

    "Saya pulang lama, sebulan. Nanti awak bercakaplah dengan tingkap sahaja ya!" usiknya. Duha sempat pula memberitahunya, dia sudah sangkut hadiah untuk aku di pintu pagar yang memisahkan rumah kami rumah kembar dua tingkat.

    Waktu itu Duha Hafa baru berumur sepuluh tahun, dan aku pula sudah pun berumur tiga belas tahun. Waktu itu aku sudah mula merasai Duha Hafa bukan setakat teman bicara jendela, tetapi ada rasa lain yang mula berkembang...

    Dan... waktu Duha berkata dia akan balik ke kampungnya nun jauh di utara India, hatiku sudah mulai terasa kehilangan. Aku menyukai gadis kecil yang comel dengan wajah Melayu-Gujerati ini. Aku terhibur dengan cerita-cerita gadis kecil itu, aku menyukai senyum manisnya, aku rindu akan wajah muncung Duha ketika dia mula marah-marah... apabila aku membantah cakapnya.

    Sewaktu Duha masih bermain zero-point dengan teman-temannya di taman kecil yang memisahkan rumah kami, aku sudah pun semakin dewasa untuk mula menyimpan hati kepadanya.

    "Nama awak pelik!" jerit aku, apabila melihatnya muncul di tepi langsir biji remia.

    "Apa pula pelik, saya lahir waktu duha. Dan waktu itu pula hujan renyai..."

    "Apa kaitan hujan renyai dengan nama awak?"

    "Hafa tu maknanya hujan renyai!"

    Aku tersenyum apabila mendengar Duha berhujah fasal nama mat salih yang lagi pelik daripada namanya Armstrong, maknanya 'lengan kuat'; Copperfield tu 'padang tembaga'... Mr Green kan maknanya Encik Hijau.

    "Ya, nama awak sedap. Saya akan ingat awak setiap kali jika datang waktu duha dan hujan pula turun renyai-renyai ya!" aku mengalah akhirnya.

    "Nama awak siapa?"

    Setelah berkawan hampir tiga tahun di jendela ini, baru dia terasa perlu mengetahui nama aku?

    Dia menunggu aku menjawab, tetapi aku tetap degil!

    "UMAIR!"

    "Opps, ya mak!"

    "Minum! Tutup tingkap tu, dah nak maghrib ni." Emak berleter kerana dia terpaksa memanjat tangga mengajak aku untuk minum petang. Emak merungut kerana sudah dipanggil berkali-kali untuk minum petang, sedangkan aku masih tercegat di jendela.

    Umair memandang wind chime  di luar jendela. Wind chime pemberian Duha sedang menari-nari ditiup angin, bunyinya membuat Umair semakin sedih.

    "Awak sudah ke mana, Duha?"

    Umair kenapa tidak ketuk sahaja rumah Encik Hud Osman, dan terus tanya di mana Duha Hafa sekarang ini?

    Tak boleh!!!

    Memang tidak boleh!

     

           [bersambung]

     

             Catatan:

    1. Aduhai, buku Yang Jauh di Pulau (dalam Damai) belum pun betul-betul dijual, kaksu sudah ada mood menulis lagi?
    2. Taklah, sekadar nak tulis aja biasalah, kalau tengah sibuk edit novel penulis kaksu suka juga sibukkan diri kaksu dengan menulis e-novel yang entah apa-apa. Tetapi kali ini kaksu janji, pendek sahaja tulisan kaksu ini. 
    3. Selamat membaca ya, terimalah "Langsir Biji Remia" sebagai tanda terima kasih kerana sudi beramai-ramai memeriahkan gerai Jemari Seni Publishing Mac yang lalu.  

    Posted at 7:57 pm by noorsuraya

    seri
    May 14, 2010   12:24 AM PDT
     
    dah habih musin buah remia,br seri tau kak su buat cerita br...
    alangkah ketinggalannya saya ini wahai kak su...
    kaksu
    May 10, 2010   01:41 PM PDT
     
    Nacha dearie,
    lately macam kaksu suka warna perang pula...

    kak ee,
    gatal pun dengan kerja menambun, tak dan nak menagru pun :(

    angahsue,
    study comes first tau :)

    sooly,
    suka nama duha dan umair - tu yang semangat buat entri tu ahaks

    nawwir,
    hahaha...
    dulu suka makan buah remia... la ni dengar pun raaa seriyau, macam masa saja...

    dhiya,
    tak apa, silent is gloden (betul ke English kaksu nih)
    jom la gatal-gatal tangan komen...

    kak noor,
    semangat membaca kak noor buat kita orang ada semangat hendak menulis dan menerbit... tau !

    lyn,
    selamat membaca... supaya kaksu ada semangat menulis

    kak ajah,
    :D

    dilla,
    sian dia :(

    zana,
    oooo... orang utara memang kata biji remia atau pupel (purple), jarang kita kata ungu.

    illilna,
    duk fikirlah lah ni, nak tulis tentang apa... sebab tu kaksu suka tulis 3 dalam satu, sebab plot tak payah berbelit ahaks

    Aisyah,
    kaksu penulis kecil, contohilah penulis yang rajin dan sukses la :) uwaa kaksu bukan contoh yang baik tau... picisan sahaja.

    kay~nisa,
    harap-harap dapat letakkan noktah pada waktunya ahaks. tq.

    kay~nisa
    April 21, 2010   11:14 AM PDT
     
    hahaha....harap-harap la tulisan kaksu bukan pendek2 seperti yg kaksu pernah janjikan ni :)

    nisa suka bila kaksu ada mood menulis bila2 masa pon haha
    Aishah Jamal
    April 20, 2010   02:10 PM PDT
     
    Saya selalu berangan-angan untuk menjadi penulis seperti Kak Su.
    tapi tak pernah menjadi pun.....he he.

    Seronoklah Kak Su ada cerita baru.
    illina
    April 9, 2010   01:26 PM PDT
     
    kak su ..triklah blik janji tu...hehe..klo boleh msuk buku skli lagi pun apa salah nya :P
    dilla
    April 8, 2010   05:49 PM PDT
     
    kak su,
    selalu2lah gatal tangan.
    saya yg jauh ni payah nak dapatkan buku2 baru kak su. :'(
    suzana
    April 8, 2010   05:41 PM PDT
     
    Salam kak su, zana kena google ni biji remia tu apa,colournya apa, tapi bila kak su buat tajuknya begitu,at least lepas ni zana kenalah dengan biji remia.
    Kak Ajah
    April 8, 2010   04:45 PM PDT
     
    nawwir, ntah2 betul. Depa ni suka tunangkan budak-budak dari kecik. Kesian la Umair.
    lynn
    April 8, 2010   01:27 PM PDT
     
    kak su....suka2....cepat2 sambung ye..kite suka kak su gatal tgn...hehehe...nk wat entri pnjg2 pn tkpe....yg first ni agak pendek...terus jd rindu ni nk tgu sambungan....hehehe...teruskan kak su...muahh...syg kak su....
    kaknOOr
    April 8, 2010   12:09 PM PDT
     
    Uwaahhh apsal kita selalu tertinggal huk huk ...
    Semoga tgn kak su teruskan terus gatal nak menulis cerita baru....ha ha ha ha.
    Kak su baru habis mengulit si Damai.....mcm2 rasa ada....saffa, kak su n syud ada keistemewaan sendiri....
    Sbb dah kenai kak su n syud bila baca dok gelak je...sbb dok bayangkan piyah@ kak su .. Zahra@ syud...ahaks
    dhiya
    April 8, 2010   11:16 AM PDT
     

    Selama ni jadi silent reader.

    Tiba-tiba, bila kak Su gatal tangan menulis cerita Langsir Biji Remia ni.. saya pun jadi gatal-gatal tangan meninggalkan jejak.

    Moga-moga kak Su terus diserang gatal-gatal tangan ye... ;)
    nawwir
    April 8, 2010   08:57 AM PDT
     
    kak su
    biji remia... dah lama tak dengar org guna perkataan tu.

    Dah dok touching dah nie.... suspen,
    kot duha balik gurerat pi kawin dengan sepapat shahrukh khan kot
    sooly
    April 8, 2010   08:41 AM PDT
     
    kak su...kagumnya..
    xsangka ada entri baru...dok ulang baca piyah n piyan jer....

    tiba2 ada umair dan duha....nice name sis :)
    angahsu
    April 8, 2010   12:28 AM PDT
     
    terima kasih kaksu...tp damai pun tak abis baca lg...dgn mengadap buku ilmiah dulu...
    k ee
    April 7, 2010   11:41 PM PDT
     
    kita suka k su gatal tangan he he
    Nacha
    April 7, 2010   10:33 PM PDT
     
    kaksu..

    biji remia tu mmg kaler pebret kaksu kan? hehehe...

    nama2 watak dlm citer ni mmg 'ada mariiiii'. sgt mengujakan.

    melayu gujerati??? sgt dkt dgn kaksu kan? :D
    kaksu
    April 7, 2010   10:06 PM PDT
     
    ahada dan wafa,
    kaksu tiba-tiba diserang penyakit gatal-gatal tangan, terima kasih kerana tidak pernah jemu membaca segala 'entah apa-apa' kaksu nih :(
    wafa
    April 7, 2010   10:03 PM PDT
     
    kak suuuuuu.......sayang kak su....wafa dah bosan ni x ada buku...lmbt nye nak blk ambil buku baru semua.....tu tgh mengait skrg ni....tiba2 muncul e-novel baru...sukenye.....thanks kak su....miss u
    kaksu
    April 7, 2010   10:03 PM PDT
     
    Syud, jangan percaya pada arnab kala dia mula berlari kuat mula-mula... orang muda ada stamina lebih, jom ikut kaksu di belakang... lepas tu lintas la :)

    Kak Ajah, jaga di depan garisan penamat ya...

    Tok Yang... sayang, cerita Langsir Biji Remia ni ngarut aja :( la... jangan mudah memuji hari.
    Oit, kenapa ada okestra pulak? Andre Goh sedang nyanyi kah?
    *rindu padamu*
    aHaDa
    April 7, 2010   09:59 PM PDT
     
    Kaksu =)...

    Belum kebah deman dgn kisah Piyah + Piyah dh ada Umair + Duha Hafa....

    Kaksu, terima kasih =)
    tok yang
    April 7, 2010   09:20 PM PDT
     
    Aduhai belum dpt memeluk Damai, kini tiba pula langsir biji remia... kedengarannya 'pelik' tapi mengoda ;)

    p/s di sini pun hujan renyai, di luar ada sebuah orkestra praaag sedang berkumandang..
    Kak Ajah
    April 7, 2010   08:12 PM PDT
     
    syud, apa lagi... go go syud!
    syud
    April 7, 2010   08:06 PM PDT
     
    yeye sudah ada yang baru. tapi kita kalah la kak su, blom mula pung huwaaaa :((

    p/s saya suka nama umair :)
     

    Leave a Comment:

    Name


    Homepage (optional)


    Comments




    Previous Entry Home Next Entry